joi, 10 mai 2012

despre tramvaie

În dimineaţa asta un tramvai s-a defectat în pasajul Lujerului. Ăştia de la TV zic că un al doilea tramvai a oprit în spatele lui şi un al treilea tramvai le-a pocnit pe primele două afară de pe şine. 50 şi ceva de oameni au ajuns la spital.
O zic de ceva vreme şi trebuie să o zic şi acum, public: tramvaiele sunt un căcat.
Până acum mă plângeam de zgomot. Se simte cum tremură blocul când trece tramvaiul. Asta nu poate fi bine.
M-am plâns şi eu şi multă lume când au tăiat Bucureştiul în două cu porcăria aia de metrou uşor.
Acum adaug pe listă faptul că tramvaiele sunt capcane ale morţii.
Daţi-mi voie să enumăr doar o mică parte din problemele pe care le au tramvaiele:
1. sunt prea grele
2. provoacă microcutremure (vezi 1)
3. merg pe şine.
Spre deosebire de trenuri, unde dacă se defectează un tren, celelalte îl pot ocoli pe linia paralelă, dacă se defectează un tramvai celelalte trebuie să-l aştepte. De-asta metroul este un tren, ceea ce e just, şi cred că cei care merg mult cu metroul ştiu că metrourile pot ocoli fără prea mari probleme o porţiune de linie defectă, iar tramvaiul este doar o imitaţie de tren, un sub-tren, un non-tren, o porcărie, un căcat. Şi în niciun caz un metrou uşor.
Tot spre deosebire de trenuri, unde dacă se defectează un tren se află imediat în dispecerat şi există tot felul de automatizări, semafoare şi protecţii, dacă se defectează un tramvai intră altul în el şi-l face zob.
Trebuie de asemenea menţionat faptul că trenurile merg prea încet, însă tramvaiele -
4. merg prea repede.
Vatmanii (nu toţi) merg ca maniacii. La mine e limită de viteză pentru tramvaie de 10 la oră. Ca să nu se cutremure blocurile. Ghici câte zero tramvaie o respectă. Un om de-a fost într-unul din tramvaiele buşite azi se plângea că de obicei vatmanii intră în pasajul Lujerului ca nebunii. Dacă intri ca nebunul într-un pasaj neluminat şi curb normal că-l buşeşti pe ăla din faţă. Dar el are linie delimitată cu gard aşa că-şi bagă picioru'.
5. sunt capcane ale morţii.
Domnule Nicuşor Dan, că vi se face foarte multă reclamă văd, care visaţi să scoateţi maşinile afară din Bucureşti, şi sper să rămâneţi cu visatul: tramvaiele n-au airbag. Povestea omul cum s-a izbit lumea de porcăriile ălea de taxatoare. Dacă faci un accident uşor de maşină se activează airbag-ul şi nu păţeşti nimic. Dacă faci unul mai serios ies câţiva răniţi. Dacă faci un accident de tramvai pe de altă parte ies sute de răniţi. 0,5 sute în cazul ăsta. E drept că se întâmplă mai rar, dar tot injust e. Nu-s proiectate să fie sigure.
De asemenea domnule Nicuşor Dan, asigurându-vă că nu veţi avea votul meu, cu maşinile poţi ocoli un accident, ca şi cu autobuzul, troleibuzul, metroul sau trenul, cu tramvaiele nu. Maşinile rule, tramvaiele suck. Nu vă mai luaţi de maşini şi de şoferi.
Bun. Nu votaţi ND decât dacă promite să elimine toate tramvaiele.

Acum ca porcăria de mai sus să constituie o critică constructivă, ce alternative propun? Păi simplu: t r o l e i b u z e   cu aceleaşi privilegii de cod rutier ca tramvaiele. Eventual chiar mergând pe fostele linii de tramvai.
Troleibuzele, spre deosebire de tramvaie, au următoarele avantaje:
1. sunt uşoare
2. nu provoacă cutremure (vezi 1, plus au cauciucuri)
3. nu merg pe şine, au captatoare rabatabile şi pot merge pe distanţe scurte chiar fără să fie legate la fire, ceea ce înseamnă că pot ocoli accidentele şi nu se îngrămădesc ca idioţii unul în spatele altuia pe 3 kilometri.
4. nu merg prea repede, pentru că troleibuziştii, spre deosebire de vatmani, n-au aerul de superioritate dat de şine şi de masa enormă (vezi 1).
5. nu-s la fel de capcane ale morţii ca tramvaiele. Sunt şi ele, dar mai puţin :)

În plus, troleibuzele sunt la fel de electrice ca tramvaiele, dacă nu cumva "mai electrice", în sensul de mai eficiente. Troleibuzele sunt elegante. Troleibuzele rule.

Troleibuzele nu au niciun dezavantaj:
1. într-un troleu încap mai puţini oameni ca într-un tramvai. Ok, atunci punem mai multe.
2. n-au drept de prioritate ca tramvaiele. Ok, să le dăm.
3. au nevoie de două fire. Whatever, şi tramvaiele de 2 şine. Cupru-i ieftin, vieţile nu.

În încheiere, cine a avut ideea să ia un tren, să-l micşoreze şi să-l pervertească a fost un bou, poate mai bou că ăla de-a zis să se schimbe ora primăvara şi toamna. Iar cine a zis să pună două beţe şi-un motor electric într-un autobuz a fost un geniu.


5 comentarii:

  1. Deci sunt oarecum de acord cu tine. Vatmanul(ii) a(u) fost cretin(i) la faza asta.

    De asemenea, legat de solutia cu troleibuzul, aceasta este deja implementata in orasul Nantes din Franta, unde am stat o perioada, si unde a 4-a linie de tramvai este de fapt un autobuz (bine, putea fi si troleibuz la o adica) cu un spatiu special de rulare, un pic inaltat fata de strada, dedicat lui. E mai rapid si mai usor, dar mai ales a fost ales asa pentru ca e mai ieftin decat un tramvai - liniile de tramvai costa de rup.

    RăspundețiȘtergere
  2. Au si tramvaiele un mare avantaj fata de troleu.
    Tramvaiele pot inainta(nu mereu ce-i drept) chiar daca e aglomerat pe sosea, pe cand troleurile trebuie sa stea in coada de masini.

    Alt dezavantaj este ca momentul in care vrei sa schimbi sinele de tramvai strada respectiva sta inchisa 2-3ani, pe cand la troleu nu e cazul.

    RăspundețiȘtergere
  3. Asa e: cu mansina nu patesti nimic grav intr-un accident. Pentru ca stau mai mult pe loc :))

    RăspundețiȘtergere
  4. da si nu.

    pai poti as faci un troleibuz care sa mearga pe o banda separata pe mijlocul soselei. ar putea trece de ambuteiaje, si daca se blocheaza propria banda ar putea trece pe strada normala (bineinteles alte masini nu ar avea ce sa caute pe mijloc).

    apoi, orice mijloc ai avea problema tot soferii sunt. mai bine facem trolee/minibusuri automatizate. tragi o linie pe sosea pe care sa o urmareasca. ar respecta perfect viteaz. s-ar opri imediat in fata unui obstacol. si gata si-au facut treaba. aaan, si ar costa si mai putin ca nu ai mai plati soferii.... si asa este destul de penibil sa apesi pe o pedala toata ziua.

    voi ce credeti?

    RăspundețiȘtergere
  5. I for one welcome our new AI-powered Google-built bus-driving robotic overlords.

    RăspundețiȘtergere