miercuri, 3 august 2011

despre cercetare

Am primit feedback de la mai mulţi oameni cu privire la blog, cum că scriu prea multe prostii şi prea puţin despre ce fac aici. Treaba asta e intenţionată, seria curentă de articole se vrea a fi o privire restrânsă şi subiectivă asupra vieţii în Germania, centrată pe un cămin studenţesc zis printre cele mai moderne din Dresda. Cam tot ce povestesc aici sunt experienţe personale, ce am auzit de la nemţi/români e notat ca atare. Cam tot ce-am scris până acum trebuie înţeles în sensul de "mai în glumă mai în serios": esenţial nu e că mă plâng că buda dă pe dinafară, ci faptul obiectiv că nu numai în România e jeg în cămin sau pe străzi, ci şi în Germania. Dacă vreţi e un manifest în sprijinul ideii "nu vă mai plângeţi că e nasol în România". Ce fac aici e în primul rând o documentare, altfel n-aş avea voie să scriu pe blog din reţeaua căminului, care e doar pentru uz ştiinţific :)
După o lună de stat aici pot spune sincer că da, mi-ar plăcea foarte mult să trăiesc în Germania, dar nu la cămin şi nu înainte să învăţ bine limba.
În altă ordine de idei, poate că un conţinut mai variat pe blog ar fi binevenit, aşa că hai să povestesc şi cu ce mă ocup. Mă ocup cu Wireless Sensor Networks. Ca să explic repede ce înseamnă WSN, să zicem că vreau să măsor poluarea în Bucureşti (în Dresda n-ai ce poluare să măsori că e mai mult spaţiu verde decât betoane). Mă duc şi pun pe fiecare al 10-lea stâlp o cutiuţă cu senzori şi o antenă. Cutiuţa măsoară ce mă interesează şi trimite datele la cutiuţa vecină, care le dă mai departe până ajung la o cutie mai deşteaptă legată la Internet. În Bucureşti problema e destul de simplă pentru că ai cabluri de 220V trase peste tot, dar dacă vreau să fac ceva similar pe câmp sau în pădure trebuie să le pun baterii şi panouri solare. La fel trebuie să fac şi dacă vreau să măsor, să zicem, umiditatea într-o biserică monument istoric, în care nu pot să trag cabluri cum am eu chef. De aici vin o grămadă de probleme interesante, care se reduc cam toate la cost. Costă să instalezi nodurile şi să pui reţeaua în funcţiune, deci trebuie să meargă instalarea cât mai uşor şi automatizat. Costă nodurile, deci trebuie să acoperi suprafaţa dată cu cât mai puţine, deci trebuie optimizată comunicaţia între ele. Costă mentenanţa, deci trebuie să ţină bateria cât mai mult, eventual să aibă panouri solare sau altceva - dar asta adaugă la cost. Trebuie să funcţioneze reţeaua chiar dacă se defectează o parte din noduri. Trebuie să se poată upgrada softul de la distanţă. Trebuie să nu se blocheze / viruseze şi aşa mai departe. Sunt o grămadă de direcţii pe care se cercetează. Iar când cercetarea va fi gata vor fi noduri d-astea peste tot şi vor forma o "inteligenţă ambientală" care va şti tot timpul unde eşti şi ce faci, pentru că vei avea noduri similare în telefon, în haine, în papuci şi poate şi sub piele. Mwahahahaha. :) Îţi va conveni să le ai pentru că nu va mai trebui să stai la coadă la supermarchet până schimbă băiatul rola din casa de marcat, cum fac eu în Germania săptămânal, nu va mai trebui să compostezi bilet sau să apropii cipul de cititor, o să ştii cu 2 zile înainte să ţi se rupă adidaşii, o să ştii câte calorii ai ars, o să-ţi analizeze transpiraţia şi o să ştii ce boli ai. Deocamdată poţi doar să aprinzi lumina de pe iPad.
Una din marile probleme care mă macină relativ la aceste WSN-uri: dacă îmi pun un panou solar pe casă, ziua absoarbe soare şi noaptea absoarbe iluminat stradal. Se pune că fur energie de la primărie? Dar dacă-l pun pe gard şi lasă umbră pe asfalt? Dar dacă nu-l pun şi lasă cutia umbră oricum?

Un comentariu:

  1. Inteligenta ambientala. Mwahahahaha! De acord.

    Este un blog foarte just is interesant.

    +5 Insightful

    RăspundețiȘtergere