sâmbătă, 2 iulie 2011

Noaptea lungă

Pe 1 iulie s-a ţinut Lange Nacht der Wissenschaften, Noaptea Lungă a Ştiinţelor, care a durat oficial până la 1 noaptea şi nu s-a prelungit după. Practic diverse colective din aproape toate facultăţile din Dresden au organizat demonstraţii mai mari sau mai mici despre treburile cu care se ocupă, ce-i învaţă pe studenţi, ce cercetează şi ce rezultate au. Lumea s-a putut plimba între diversele expoziţii pe jos sau cu atobuze gratuite puse la dispoziţie special pentru eveniment. În campusuri au fost instalate chioşcuri mobile cu mâncare şi bere. Lumea a venit, s-a uitat, a învăţat, s-a distrat. Iată câteva din lucrurile pe care le-am văzut:
* la HTW Dresden (Universitatea de Ştiinţe Aplicate) se dezvoltă tehnologii pentru "casa viitorului". Poţi să controlezi lumina, aerul condiţionat, aparatul de cafea etc. de pe un iPad şi să vezi cât consumă toate cele ca să ştii ce şi când opreşti şi să fii ecologist. Sau ca să reduci factura la lumină. Le-am zis că nu mă interesează daca n-are comandă vocală ;* tot la HTW se dezvoltă tehnologii de poziţionare de înaltă precizie şi tehnologii de monitorizare a factorilor de mediu. Spre exemplu au nişte senzori instalaţi care "au grijă" să nu facă igrasie nu'ş'ce catedrală. O să ziceţi whatever, au pus şi ei nişte senzori de umiditate. Da, dar senzorii sunt wireless, sunt mici şi bine deghizaţi să nu strice peisajul (cerinţă clară a arhitecţilor) şi n-au nevoie de inspecţie şi schimbat bateriile decât odată la câţiva ani. Nu trage nimeni 10 cabluri prin aer în biserică.
* în Germania se consideră că experimentele clasice cu arcuri electrice şi scântei de tot felul sunt fumate. Aici nu se lucrează cu înaltă tensiune, se lucrează cu înalt curent. Au luat 3 cabluri groase cât mâna, le-au legat în scurt la capăt şi-au băgat prin ele 500A. Lumea era invitată să pună mâna să vadă cum se încing. Lumea a fost încântată; eu am zis da, drăguţă realizare, dar cam stupid. Se încinge o sârmă. Reşou' meu se-ncinge mai tare şi n-are nevoie de priză trifazică şi transformator. Mai interesant era că dacă luai două sârme şi le apropiai interacţionau magnetic şi simţeai cum vibrează. Fiin'că aşa e definit amperu', ar fi fost poate mai educativ să le-arate copchiilor treaba asta să simtă şi ei ce învaţă la şcoală.
* La TU Dresden (Universitatea Tehnică) au observator astronomic, dar n-am văzut căciula dată jos de pe telescop. Au şi planetariu dar era coadă aşa că am zis că na, planetariu au şi-n Bacău şi am continuat traseul prin campusul TU:
* Stand de testat pneuri, în care un robot dă cu o roată de-o bandă rulantă şi înregistrează diverşi parametri. Devine interesant când simulează un derapaj şi face mai rău ca creta pe tablă. E distractiv.
* Ceva cu lasere dar era-nchis. Fiindcă aveau azot lichid prin preajmă am zis că hai să vedem. Am băgat pentru a nu-ştiu-câta oara deştele în azot lichid, care fierbe imediat în jurul lor şi se simte mai degrabă squishy decât rece. Dacă le ţii prea mult însă rişti să rămâi fără ele. Am văzut pentru a nuşcâta oară cum pluteşte supraconductorul răcit cu azot lichid pe o şină de magneţi. Cei care vedeau pentru prima dată erau de-a dreptul fascinaţi.
* Ceva cu o ţesătorie. Maşini de ţesut clasice. Până la urmă sunt nişte roboţi destul de sofisticaţi cu o grămadă de inginerie şi reglaje în spate, dar având o sarcină atât de îngustă sunt neinteresanţi. Bine, trebuie să fie cineva pasionat şi de asta şi să înveţe şi aşa ceva la facultate. Mai aveau şi ceva piese din fibră de carbon. Nu-s rezistente şi nu-s uşoare. Or fi mai uşoare ca metalul dar nu-s uşoare. Nu e "materialul minune". Oricum, îţi arătau cum se fabrică, destul de drăguţ.
* Hidraulici de tot felul. Ţevi, pompe, bărci, avioane. N-am văzut (clasica) demonstraţie în care levitezi mingea de ping-pong cu o suflătoare.
* Clasicul experiment cu butoiul şi membrana. Iei un butoi de plastic de-alea în care se ţine varza murată, îi decupezi o gaură-n fund cam pe jumătate din diametrul butoiului, îi pui un cauciuc cu o sfoară în centru pe partea cu capacul, ocheşti şi tragi. Dacă umpli în prealabil butoiul cu fum o să vezi cum lansează un inel rotitor de aer cu care poţi să stingi lumânări sau să strici freza cui te enervează de la distanţă. Sau să simulezi fantome, făcuseră nu-ştiu-care pe la Discovery. Probabil cea mai simplă şi cea mai distractivă demonstraţie din toată expoziţia.

2 comentarii:

  1. Neat. Imi amintesc de ce imi povesteau ai mei apropo de muzeul tehnic pe vremuri....

    RăspundețiȘtergere
  2. Proiectul cu "casa viitorului" seamănă foarte mult cu ce au făcut băieții la concurs la Suceava :D. Nici ei n-aveau însă comanda vocală...

    RăspundețiȘtergere